Jdi na obsah Jdi na menu

Příprava na prodej

 

Příprava na prodej

Podmínky na trhu realit

Podmínky na trhu realit v základu určuje množstevní nabídka nemovitostí od prodávajících a poptávané množství nemovitostí na straně kupujících. Tato množství jsou ovlivňována různými ekonomickými a psychologickými faktory, které jsou nad rámcem této knihy. Vám postačí pochopit na jakém trhu se právě nacházíte, neboť to je základní stavební kámen pro Vaše další rozhodování.

Existují tři základní typy trhu

  • Trh kupujících, kdy prodávaná nemovitost je na trhu déle než je průměrná doba po kterou se nemovitost obvykle prodává. Nemovitostí je na trhu více než zájemců o ně, jejich počet se kumuluje a tvoří se „zásoby nemovitostí“. Ceny nemovitostí mírně řečeno stagnují, nebo klesají.
  • Trh prodávajících, kdy nemovitosti mizí z trhu rychleji než je průměrné časové období, kupující chodí s penězi na první schůzku, aby mohli nemovitost rezervovat, tvoří se „fronty před dveřmi prodávajících“. Ceny letí vzhůru, často o desítky procent ročně
  • Trh vyrovnaný, kdy doba prodeje odpovídá průměrné době prodeje nemovitosti. Ceny nemovitostí rostou s inflací, nebo mírně v jednotkách procent nad inflaci

Jaká je průměrná doba prodeje u jednotlivých typů nemovitostí?

V realitní branži se říká, že byt se správně určenou cenou by se měl prodat do 12 týdnů, dům do 6 měsíců a pozemek za 9-12 měsíců. Kupující hledají nemovitost průměrně 4-6 měsíců.

Jak poznat na jakém trhu se právě nacházím?

Existuje několik „indikátorů“, které Vám mohou hodně napovědět.

  • Sezóna. Jaké je právě roční období? Zcela rozdílně vypadá trh v období Vánoc a Nového roku a zcela jinak na jaře. Počet kupujících i prodávajících na jaře bývá nejvyšší. Naopak o Vánocích. Protože je otázka sezónnosti velmi zajímavým faktorem, který může mnohé ovlivnit, budu se mu věnovat dále v knize.
  • Sledujte média. Média často nafukují a přehánějí, ale jisté trendy se dají vypozorovat. Zda novináři píší o prasklé realitní bublině a boomu na trhu nemovitostí, který pokračuje, o stagnaci cen apod. Najeďte si na internet na hlavní zpravodajské weby a vyhledejte si historii článků z oblasti trhu bydlení a realit. Dá se to udělat celkem podrobně až k trendům v jednotlivých krajích a městech.
  • Pozvěte si realitní makléře a nenápadně sondujte. Makléř, když ucítí snadný a rychlý obchod, dokáže neuvěřitelně lichotit a přehánět. Na druhou stranu, pokud situace na trhu není dobrá, tak Vám toho moc slibovat nebude a bude se držte zpátky.
  • Měnící se průměrné množství (zásoby) nemovitostí na trhu. Hlavní realitní servery mají v současné době kolem 100.000 nabídek k prodeji. Pokud se toto číslo začne výrazněji vychylovat tak dochází k změně trendu na trhu. Pokud roste počet nemovitostí k prodeji, trh se ochlazuje, klesá. Pokud klesá počet nemovitostí k prodeji, trh ožívá a máme zde růst.
  • Zaměstnanost v okolí a v regionu. Je vysoká zaměstnanost? Chystá v regionu investici nějaký velký zaměstnavatel? Pak rostou i platy lidí, roste poptávka po nemovitostech a ceny nemovitostí jdou nahoru. Naopak v regionech s vysokou nezaměstnaností, regionech s nízkou kupní silou, budou ceny a kupní síla nižší a do těchto oblastí se mnoho lidí nepohrne.
  • Rostou úrokové sazby? Pokud banky zdražují peníze, bude méně lidí, kteří si mohou dovolit koupit nemovitost.
  • Začínají být banky více obezřetné při poskytování úvěrů? I to je signál, že trh se začíná měnit.Začíná „ochlazování“.
  • Roste hrubý domácí produkt (HDP). Pak je pravděpodobné, že porostou platy a bohatství lidí. Lidé budou více investovat do nemovitostí a poptávka půjde nahoru. A naopak při poklesu. Při stagnaci hospodářství i trh s nemovitostmi stagnuje.

Ale nezapomeňte! Trh je nepředvídatelný a nálada na trhu se může velmi rychle změnit. Podívejte se na nemovitostní krizi ve Spojených státech, kde během krátké doby půl roku nemovitosti v některých oblastech ztratily 20-50 procent hodnoty!

Pokud jste identifikovali jaký typ trhu právě kraluje, na což člověk nemusí být kdovíjaký expert, pojďme se spolu podívat na další stavební kameny každého obchodu v realitách.

  • lokalita
  • cena
  • cílová skupina
  • podmínky prodeje
  • stav nemovitosti
  • načasování